Sider

fredag 4. november 2016

Danskekjolen

Jeg er ikke så flink til å gi navn til kjolene mine, men "danskekjolen" passer forsåvidt på denne.
Stoffet er kjøpt på ferie i Danmark i sommer, en viskosejersey fra Rønde stof, og mønsteret er Karen drape dress fra MariaDenmark.

En ganske enkel kjole å sy - framstykke, bakstykke og ermer. Det er legg i den ene siden som skaper draperingene over magepartiet. Disse brettes og tråkles fast før kjolen sys sammen.
Mest arbeid hadde jeg med å finne riktig størrelse. Først klippet jeg størrelse M ned til midjen og L videre, basert på mine mål og måletabellen. Da hang alt bare rett ned, draperingene forsvant og effekten ble at framstykket ble veldig mye lenger enn bakstykket. Så jeg sydde inn et par ganger og endte vel opp med en størrelse M til slutt. Bortsett fra det, kjempegrei å sy!
Det blir nok en annen effekt av draperingene med en annen type jersey enn en tung viskosejersey med lite hold.
En av de mer "voksne" kjolene jeg har sydd til meg selv ;)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...