Sider

torsdag 15. september 2016

Bunadsøm

Jeg har lyst til å begynne med bunadsøm, så i høst starter jeg endelig på kurs.
Kurset er i regi av Sandnes husflidslag, og holdes av en dyktig og erfaren bunadsyer.
På kurset skal vi brodere og sy damebunad fra Rogaland.

Det er ingen i min familie som trenger en sånn bunad, og selv har jeg bunad, så jeg trenger noen å sy til. Bunaden er planlagt ferdig til våren 2017 (konfirmasjon, 17. mai).

Når det gjelder pris, har jeg forhørt meg hva som er pris for tiden, og vil legge meg like i underkant av dette. Jeg er ikke mva-pliktig, så det vil også gjøre det noe billigere å kjøpe bunad hos meg.

Motivasjonen min for å ønske å sy bunader er todelt. Jeg har selv to sønner som jeg gjerne vil sy bunader til når de blir voksne (og kanskje før dette), og da trenger jeg å lære dette. Når jeg først ønsker å kunne dette, vil jeg gjerne sy bunader for andre også.
I tillegg ønsker jeg å bidra til å videreføre kunnskap om bunadsøm og å holde denne kunnskapen i landet. Det er mange bunader som broderes og sys i lavkostland for tiden, og dermed kan vi spare noen kroner ved kjøp av bunad, men jeg synes det er viktig at vi fortsatt har kunnskap om og kompetanse til å lage bunader i landet der de hører til.

Bunadkurset starter i slutten av september, og du som kunde kan velge blant alle varianter av Rogalandsbunad til dame. Broderingen skal gjøres før jul, mens montering blir på nyåret.

Ta kontakt på elisabeths @ lyse.net hvis du er interessert.

Husfliden i Stavanger har broderi fra Løland. De tilbyr vestestoff i flere farger og stakk i ulldrape eller damask. (http://husflidenstavanger.no/rogalandsbunad-stavanger-sandnes/)
Nordaker Bunader leverer i dag kvinnebunaden (sju forskjellige) til voksne og barn med svarte, blå eller grønne damask- eller ulldrapé-stakker og et uttal forskjellige vester.
(Hentet fra http://www.nordakerbunader.no/vare-bunader/)

mange garn typer.
Bildet er lånt fra http://husflidenstavanger.no/
Tidligere bunaderfaring:
Broderi til bunadskjorte
Rogalandsbunad til gutt



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...