Sider

lørdag 23. august 2014

Bursdagsgaver til fetter og kusine

Minstekusine og minstefetter har bursdag med fire dagers mellomrom, og feiret dagene sammen. Minstekusine ble fire år, og minstefetter ett. Minstefetter skal også begynne i barnehagen i disse dager, så han måtte rustes for det.

Minstekusina fikk seg en hettekjole, sydd etter mønster fra boka til Heilt spesiell og Jubel. Den er sydd i str 104 av den deilige velouren jeg kjøpte på Symessa i fjor (hos Kreativ eller Sydilla, sikkert fra Hilco).
Jeg likte så godt den fargekombinasjonen de brukte i boka, turkis og gul, så jeg gikk for den. Jeg tok den lange glidelåsen fra den ene varianten og lommene fra den andre, og er godt fornøyd med resultatet.
Stoffet i hetta er Gekko birds mens lommene har fått prikkete jersey fra Textart. Stoff og stil hadde gul glidelås som matchet perfect med den gule interlocken fra Hilco. :)
Rundt lommene og ved oppleggskanten nede har jeg pyntet med baksiden av coverstitchsømmen. Jeg håper den holder, jeg synes nemlig de sømmene har det med å rakne... Derfor har jeg ikke pyntet flere sømmer på kjolen.
Kjolen ble tatt på med en gang for å prøve, så jeg tror den falt i smak.







Så var det minstemann. Han ønsket seg sommerpysj og lue som er vindtett på ørene, så da måtte tante sy det. I tillegg trenger man alltid en myk bukse og en barnehageveske når man blir barnehagegutt.
Dessverre ble luen altfor liten. Den var litt for trang, og flappene var altfor korte til å rekke under haka hans.
Lua er sydd etter mønster fra Heilt Spesiell og Jubel, str 1 - 2 år. Pysjen er mitt eget mønster som jeg har forminsket og gjort litt om for å bruke knapper uten kanting. Buksa er også fra HS&J, mens veska er eget mønster i samme størrelse som minstekusina har fått før. Og nå har jeg funnet tilbake til den lure måten å vrangsy veska på, så det gikk helt problemfritt :)

Jersyen i pysjen er fra JNY, jersyen i lua er fra Olivias (romskipene) og Textart (ensfarget). Her har jeg brukt vlieselin og poplin inni for å gjøre den vindtett over ørene. Buksa er sydd av french terry (Textart) og dagisveska er sydd av overskudd fra barnehagen og lageret mitt.










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...