Sider

fredag 27. desember 2013

Mohairstrikk

Ja, så var julen overstått, og vi nyter den rolige romjulen. Det er en del som har hopet seg opp og ikke blitt blogget, så jeg får ta et skippertak før året er omme.

Mohair kan fort bli litt 80-talls, men denne varianten klarer å styre utenom. Kanskje fordi den ikke er pastell?
Denne genseren i silk-mohair var ferdig i november, men omstendighetene (at jeg har den på og fotografen er tilgjengelig samtidig) ville at det tok en stund før den ble dokumentert.
Genseren er strikket fritt etter min venninnes omarbeiding av et mønster fra SandnesGarn (Tunika nr 7 her), i utgangspunktet en tunika med hullmønster. Hun fant fort ut at å strikke hullmønster i et så mørkt og hårete garn bød på en del utfordringer, og gjorde det om til en enkel raglangenser i stedet. Jeg likte genseren umiddelbart og spurte om å få oppskriften.
Garnet er Silk-mohair fra Sandnesgarn, jeg har tatt utgangspunkt i str M og strikket i passende lengde til meg. Jeg brukte to nøster garn.
Den er strikket på pinner 4,5 og bortsett fra en liten vrangbord nederst på bolen, ermene og rundt halsen, er det plankekjøring med glattstrikk hele veien. Raglanfellingen gjør at det er minimalt med montering også, så genseren er fort gjort. Og lett og deilig å ha på. Og varm - akkurat som en helsetrøye.

Nå mangler jeg bare det skjørtet jeg ser for meg sammen med genseren.




2 kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...